Silnik Ford T cz. 1- Zabieram silnik z Altamiry

Cześć opisowa poświęcona remontowi silnika to duże wydarzenie na moim blogu z tego względu że jest to pierwszy samodzielnie złożony przeze mnie silnik. Tak powtórzę drukowanymi literami: PIERWSZY SAMODZIELNIE ZŁOŻONY SILNIK.I to nie od motoroweru, ale od Forda modelu T z 1924 roku. Kosmos!

Ale po kolei: jak już pisałem w opisie samochodu to część „rozbiórkowa” Forda T została przeprowadzona przez duet „specjalistów” czyli Panów Krzysztofa Meksułę i Michała Kretkowskiego z firmy Altamira znajdującej się w Zakroczymiu Silnik rozebrany został w Zakroczymiu i tak jak opisywałem w tym poście http://jakodrestaurowacauto.pl/pierwsze-prace-przy-fordzie-t-czyli-placi-pan-175-000-zl-za-usluge/  nie było mnie przy tym temacie.

Pan z Altamiry Michał Kretkowski ubzdurał sobie absurdalną kwotę za remont co mogło być spowodowane dwoma czynnikami. Albo jest idiotą albo po prostu bał się tego samochodu. Jak wiadomo w USA Fordów T jest masa, ale u nas to raczej egzotyka. Niby prosty, ale jak wiadomo na prostym temacie można się najszybciej wyłożyć. Tak czy siak w pewnym momencie podjąłem męską decyzję że nie ma co przeciągać tej nierównej walki i skróciłem temat do słowa „dziękuję” i poproszę mój samochód i silnik z powrotem. Nie obeszło się bez interwencji prawników i uzgodnili oni dzień zwrotu tych części silnikowych i samochodowych.

Tak jak umówione, dzień, data, godzina, przyjeżdzam do Zakroczymia do Altamiry, a tam stoliczek, Pan prawnik reprezentujący Pana Michała Kretkowskiego i sztywna atmosfera. Biorę ze sobą ochroniarza na wszelki wypadek! Firma od „luxury cars” kawą nie częstuje!

Części odbieram, pan Prawnik odnotowuje każdą pozycję silnika z zestawienia sporządzonego przez Pana Kretkowskiego. Przy „odbieraniu” uczestniczy też Pan Krzysztof Meksuła, ale o nim jeszcze będzie w części poświęconej karoserii czyli nadwozia.

Tak jak widać na zdjęciach kawałek po kawałku części do mnie wracają. Za rozebranie silnika Pan Kretkowski wziął 5 tysięcy złotych! Raczej sam sobie wziął, bo była to zaliczka za zrobienie silnika a nie jego rozebranie. Abstrachując do tego jak byście się czuli jak ktoś was bzyka na pięć tysięcy i to za co ZA ROZEBRANIE SILNIKA! Ja sam nie mogę uwierzyć w to co piszę! Tak!  Pięć tysięcy za wzięcie śrubokręta i rozebranie silnika w drobny mak. Z perspektywy czasu była to zwykła kradzież pieniędzy przez Pana Michała Kretkowskiego z firmy Altamira Zakroczymia.

Ale nie ma co łez ronić! Szanowni Czytelnicy mojego bloga! Jak macie silnik do rozebrania w drobny mak, meilujcie, dzwońcie, a ja za spokojne pięć tysięcy przyjadę i wam go w jeden dzień rozbiorę.

Ale ciężko dyskutować ze „specjalistami” od „mechaniki luxury cars”Części zabieram i jadę do domu. Tak skończyła się przygoda z Altamirą a zaczęła własna nauka mechaniki.

Na zdjęciach sfotografowana cała „impreza” pt. jak odzyskać swój silnik od swojego samochodu. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z tej nietypowej  uroczystości!

sprawcy
Główni aktorzy w tej historii- Pan Michał Kretkowski z Altamiry czyli gospodarz ( po lewej stronie) i Pan Krzysztof Meksuła. jeden miał zrobić silnik a drugi ‚budę”
SONY DSC
Blok silnika, sprężyny zaworowe z kielichami starego typu, często się wieszały, w nowym już tego nie będzie.
SONY DSC
Kolektor wydechowy i filtr powietrza.
SONY DSC
Blok silnika 2,8 litra i cztery cylindry!
SONY DSC
Rozrusznik i prądnica. Rozrusznik z tzw.bendiksem, widoczna sprężyna to najczęściej psujący się element w Fordzie modelu T
SONY DSC
Rolka paska do wiatraka.
SONY DSC
Kosmicznie wyglądający element to prądnica zamontowana w silniku i dająca 40 V. Henry Ford nie lubiił się z Boschem i miał prądnicę własnej konstrukcji.
SONY DSC
Pokrywa bloku silnika.
SONY DSC
Gażnik z kanałem dolotowym.
SONY DSC
Obudowa pokrywy automatycznej skrzyni biegów. Mogę wam zdradzić zę będzie z tym okrótna jazda przy składaniu silnika.
SONY DSC
Zawory do wymiany, blok jeszcze w miarę
SONY DSC
Wał korbowy nowy kupiony w USA i stary z zębatką.
SONY DSC
Śruby w pudełkach
SONY DSC
Panewki dolne wału.
SONY DSC
Przednia część bloku silnika.
SONY DSC
Silnik z pokrywą
SONY DSC
Instalacja elektryczna w Fordzie T, nic prostszego chyba nie ma.
SONY DSC
Obudowa bendiksu rozrusznika
SONY DSC
Stare tłoki i korbowody
SONY DSC
Wał korbowy jeszcze by się nadawał. ale nie na długo.
SONY DSC
Kompletna automatyczna skrzynia biegów.
SONY DSC
Maskownice silnika. Środkowy element najdłuższy nigdy nie został zlokalizowany, do dzisiaj nie widomo gdzie był zamontowany.
SONY DSC
Pakujemy silnik.
rozpo
Przyjechał ze mną znajomy, nie żeby ich pilnować, tylko żebym ja im nie dał w ryj za coś takiego.
SONY DSC
Wózeczek i jedziemy na podwórko.
SONY DSC
Nieoryginalna pokrywa miski olejowej ( co ciekawe własnej roboty )
SONY DSC
Pracownicy Altamiry pakują silnik
SONY DSC
Nasze biurko z protokołami przekazania części. Mi najbardziej się podobał kocyk.
SONY DSC
Dobrze że silnik w pudełkach a nie w workach.
SONY DSC
Szpilki dolnych panewek
SONY DSC
Liczenie drobiazgów
SONY DSC
Będzie zgaduj zgadula ze składaniem tego silnika.
SONY DSC
Odlew mocowania prądnicy
SONY DSC
Dolne panewki, jak widać jednej brakuje.
SONY DSC
Ładujemy silnik do mojego samochodu.
SONY DSC
Made in USA, dzisiaj jest Made in Altamira
SONY DSC
Trochę jest tego silnika, nie bez powodu rozbiórka kosztowała 5 tysięcy złotych, których już nigdy nie odzyskałem, uważam to zdarzenie za zwykłą kradzież.
SONY DSC
Dolny element silnika wraz dolną obudową skrzyni.
SONY DSC
Prawnik Altamiry
SONY DSC
Pokrywa skrzyni biegów
SONY DSC
Rozrząd na koła zębate- super rozwiązanie. Bo z paskami to zawsze problem.

DSCN4457 DSCN4458 DSCN4459

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *