Blacharka Ford T 1924 rok Część 2 Cynkowanie ramy

Krokiem drugim po rozebraniu nadwozia w proszek, jest naprawa skorodowanych elementów i ocynkowanie całej ramy aby korozja przez następne sto lat nie zżarła samochodu.

Rama Forda T została tak zaprojektowana aby można ja było montować na taśmie fabrycznej. Składa się z wielu elementów konstrukcyjnych które są nitowane do ramy pomocniczej, która póżniej jest oblachowana i wyposażone w podłogi itp. Całość póżniej zostanie nałożona na ramę główną samochodu.

W kwestii ocynku to zastosowałem ocynk galwaniczny bo ogniowy mocno by powichrował elementy. Żeby ocynkować elementy trzeba je oczyścić ręcznie na tyle skutecznie aby nie było grama rdzy czy innych zanieczyszczeń jak np, resztki szpachli. Żmudna praca! Piaskowanie przyszpieszyło by prace, ale każde piaskowanie to niszczenie samochodu!

Zobaczcie na zdjęciach jak wyglądały prace przy ramie Forda modelu T z 1924 roku z montowni warszawskiej.

SONY DSC
Przy rozbieraniu nadwozia czy widzieliście taki gruz? Ale jak widać w ramie pomocniczej były zniszczenia spowodowane korozją.
SONY DSC
Sposób naprawy widoczny, trzeba dorobić zżarty kawałek wspornika potem uciąc i dospawać dorobiony kawałek. Oczywiście dorobić ten kawałek musimy sami.
SONY DSC
Przyjechały elementy z cynkowni.
SONY DSC
Pokrywka wlewu paliwa pokryta szpachlą i farbą nie wykazywała oznak korozji, ale po oczyszczeniu i rozebraniu …….
SONY DSC
………….Widać co widać.
SONY DSC
Ocynkowany elemnt ramy pomocniczej, otwory to miejsca nitów. które łaczą poszczególne elementy ramy i poszycia z blachy.
SONY DSC
Ocynk załatwi nam sprawę korozji już do konca życia tego pojazdu.
SONY DSC
Profil musi być prosty i po odebraniu z cynkowni mierzymy go tysiąć razy. jak będzie krzywy to potem nie będa nam pasować pozostałe elementy.
SONY DSC
Profil jest krzywy, trzeba go prostować.
SONY DSC
Przód konstrukcji nadwozia w miejscu gdzie znajduje się zbiornik paliwa, Trwa przymiarka na sucho poszczególnych elementów.
SONY DSC
Oczyszczona metodą szkiełkowania maska silnika. Wczesniej czyściliśmy ja ręcznie.
SONY DSC
Banan bez dwóch zdań.
SONY DSC
Elementy konstrukcyjne do których zamocowane będą drzwi ( oczywiście jeszcze drewno i blacha )
SONY DSC
Demontuję również uchwyt do otwierania atrapy silnika tam też czai się wróg!
SONY DSC
Na ten element od góry idzie oblachowanie.
SONY DSC
Boczna atrapa silnika.
SONY DSC
A tam w głebi to Marian, suczka przewodnik stada.
SONY DSC
A ten to już nie pamiętam skąd przyszedł, ale też z tych pięknot.
SONY DSC
Drzwi składają się z dwóch elementów z blachy zewnętrznej i wewnętrznej trzeba je rozłaczyć otwieraczem do konserw co widać na lewym elemencie.
SONY DSC
Wzmocnienia  przednie ramy pomocniczej.
SONY DSC
Konstrukcja muzi być obmierzona i na końcu znitowana, tematu nitowania nie ma w praktyce trzeba się go nauczyć.
SONY DSC
Kompletowanie gratów, jak coś zagineło to trzeba będzie dorobić albo kupić. ( jeszcze nigdy u cynkarza czy chromiarza nie znalazły się zaginonie elementy.
SONY DSC
Tył ramy.
SONY DSC
Pomału kompletuję części ramy pomocniczej.
SONY DSC
Ten element nie był rozbierany mieścił się cały w wannie do ocynku.
SONY DSC
Gdzie tu samochód? A forsa idzie.
SONY DSC
Do kompletowani pomagier zawsze się znajdzie.
SONY DSC
Trzeba było prostować blachę..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *